Pohjoisella ruoalla kuluttajien sydämiin
Vaikka Nyhléns Hugosons työllistää 200 henkilöä, on sillä samat haasteet kuin paljon pienemmillä tuottajilla. Haasteiden voittamiseksi pyrkivät he kehittämään paikallista brändiä.
– Haluamme ottaa paikallisen vastuumme ja viestiä siitä asiakkaillemme, sanoo Nyhlen Hugosonsin markkinointi- ja kestävyyspäällikkö Anna Ahlqvist.
Nyhlen Hugosons on liha- ja lihajalostetuotteita valmistava yritys, jonka juuret ovat Alvikissa Luulajan laidalla. Konserniin kuuluvat rehuviljely, sikojen kasvatus, lannoitetuotanto, biokaasulaitos, teurastamo, lihavalmisteet, valmisruoat, perunanjalostus, myynti ja kuljetus. Yritys on 270 työntekijällään yksi Pohjois-Ruotsin suurimmista elintarviketeollisuuden yrityksistä.
Haasteet ovat kuitenkin samat kuin paljon pienemmillä yrityksillä.
– Taistelemme samoja haasteita vastaan. Vaikka olemme suuria omalla alueellamme, olemme pieniä verrattuna kansallisiin ja kansainvälisiin kilpailijoihimme. Tämä tarkoittaa, että meidän on luotava tuotteillemme lisäarvoa, jotta asiakkaat haluaisivat maksaa korkeamman hinnan, Ahlqvist sanoo.
Hän on työskennellyt yritysbrändin parissa viime vuosikymmenen ajan ja johtanut samalla yrityksen kestävän kehityksen toimia. Hän on vakuuttunut siitä, että ilmastoviisas elintarviketuotanto on keino parantaa alan kannattavuutta.
– Kaikki on yhteydessä toisiinsa. Se, mitä teemme sisäisen kiertotaloutemme hyväksi, luo parempaa kannattavuutta ja parempaa ympäristöä, mikä puolestaan luo edellytykset parantaa brändiämme positiivisilla arvoilla ja luo parempaa tuottavuutta, Ahlqvist sanoo.
Tämä on yksi syy siihen, miksi yritys ei ole päättänyt laajentaa myyntiään kansallisesti tai kansainvälisille markkinoille. Nyhléns Hugosons myy lähes kaikki tuotteensa Pohjois-Ruotsissa.
– Teemme kaiken Norrlannin hyväksi. Täällä me ja juuremme ovat, liiketoimintamme ja tulevaisuutemme. Mitä kauemmaksi menemme täältä, sitä hankalampi meidän on saavuttaa positiivisia arvojamme. Pienikokoisena yrityksenä voi hyötyä etelässä tapahtuvista asioista, mutta me toimimme volyymimarkkinoilla, eikä se anna meille samanlaista lisäpotkua, Ahlqvist sanoo.
Miten sanan ”norrländskt - norrlantilainen” käyttö brändäyksessänne hyödyttää Nyhléns Hugosonsia?
– Meille ja asiakkaillemme se merkitsee laatua, kestävyyttä, paikallista tuotantoa ja käsityötaitoa - sitä, että tuotteiden takana on oikeita ihmisiä. Se näkyy markkina-arvioissamme, ja se on hyvä osoitus työstämme.
Miksi valitsitte tämän tien edetä?
– Olemme Pohjois-Ruotsissa isänmaallisia. Välitämme paikallisesta ympäristöstämme ja pyrimme viestimään, että ostamalla tuotteitamme voit tukea paikallisyhteisöäsi ja pohjoisen maanviljelijöitä.
Yksi neuvo, jonka Ahlqvist haluaa välittää eteenpäin yrityksille, jotka kehittävät brändiään, on olla johdonmukainen.
– Työskentele pitkän aikavälin tavoitteiden mukaisesti ja ole uskollinen yrityksesi arvoille. Olemme olleet hyvin hajallaan, mutta viimeisten kymmenen vuoden aikana olemme onnistuneet yhtenäistämään brändimme ja pitämään linjan.
Miten tämä onnistuu käytännössä?
– Brändin tulee olla helposti tunnistettavissa ja kuluttajien tietää, mitä se edustaa. Loimme tuotteillemme yhteisen ulkoasun ja viestimme, mitä edustamme: laadukasta paikallisesti tuotettua ruokaa Pohjois-Ruotsista. Pohjoinen on kanssamme kaikessa, mitä teemme.
Tule kuulemaan lisää Nyhléns Hugosonsista ja brändäyksestä Kannattavampaa ruoka- ja elintarviketuotantoa ilmastoviisailla käytännöillä -webinaariin ke 27.11.2024 13–15. Katso koko ohjelma ja ilmoittaudu mukaan 21.11. mennessä täällä.
Artikkeli on osa ClimateFood-hankkeen esittelemiä ruokaketjun ilmastoviisaita menestystarinoita. Yritysesimerkkejä julkaistaan Suomesta ja Ruotsista.
Alkuperäinen teksti: Ruoka-asiantuntija Pelle Johansson, Hushållningssällskapet Norrbotten-Västerbotten