Venytä, vanuta ja virkisty

Kuva: Metsähallitus

Tiesitkö, että metsässä stressihormonien määrä laskee? Tutkimusten mukaan jo 20 minuutin metsäretki parantaa mielialaa. Metsäkävelyillä on lupa lumoutua metsän väreistä, äänistä ja tuoksuista. Iloinen ja hullutteleva ilmapiiri vapauttaa myös luovuutta, metsässä voi vaikka halata puuta tai järjestää metsäulvontakilpailut. Retken päätteeksi voi nauttia vaikkapa nokipannukahvit ja laulaa lurauttaa metsälauluja.

  • Suunnitelkaa yhdessä, mitä tarjolla olevista toiminnoista haluatte metsäretkellänne tehdä.
  • Suunnitelkaa kuljettava matka ja sopikaa, kuka tulee olemaan retkenne vetäjä.
  • Liittäkää erilaisia metsäelämyksiä kokoontumisiin ja perinteisiin Impinpäivän tapahtumiin.

Kampanjan alkaessa löydätte täältä ehdotuksia erilaisiin toimintoihin, mm.

  • ”Oooo, kuinka ihana…” -kävely
  • Puupinon äärellä halko-, pölli- eli risujumppa
  • Kivijumppa
  • Puuhengitys
  • Puumietiskely
  • Jalkahauteiden keruu
  • Meditatiiviset metsätyöt
  • Perinteinen eväsretkeily villiksi
  • Metsäinen voimatarina
  • Metsähymystä metsänauruksi

Tässä malliksi muutamia venytyksiä, vanutuksia ja virkistyksiä

Metsätanssi
Metsätanssi tanssitaan ringissä mörrimöykkymäisen tanakasti, vatsa ulos pullistuneena ja polvet vähän koukussa. Metsätanssi tanssitaan välillä jalat nurinpäin, nokka nurinpäin, korvat nurinpäin, silmät nurinpäin, kädet nurinpäin, nuttu nurinpäin ja mikä kaikki nurinpäin! Laulettavaksi valitaan helppoja, yksinkertaisia metsälauluja.

Mielipaikan löytäminen
Mielipaikan etsiminen aloitetaan rauhoittumalla metsämaisemassa ja pyörähtämällä sitten rauhallisesti ja silmät avoimina. Lähdetään etenemään sitä paikkaa kohti, joka jostakin syystä kutsuu. Kun jokainen on saapunut lempipaikkaansa, pysähdytään katselemaan ympärille. Paikalle voi myös istuutua tai nojata puuta vasten. Katselun jälkeen suljetaan silmät kiinni, kuulostellaan ja haistellaan sekä tunnustellaan. Ja lopuksi vielä kävellään venytellen ja tunnustellaan miltä metsämaa tuntuu jalkojen alla. Jakakaa lopuksi yhdessä kokemuksenne.

Takaperin kävely
Sopivalla polun- tai metsäautotien pätkällä kävellään takaperin. Takaperin kävellään niin pitkä matka, että löydetään leppoisa sekä rento etenemisrytmi. Retken vetäjä tarkistaa, että jokainen pitää katseensa hieman kauempana puiden oksistossa – katsotaan siis mieluummin ylös kuin alas maahan. Kun lopetatte takaperin kävelyn, pitäkää purkutuokio tuntemuksista.

Metsäulvonta
Kokoonnutaan rinkiin metsän keskellä ja tuuskautellaan hengitystä viisi kertaa sisään ja ulos. Tämän jälkeen muutaman kerran lähtee uloshengityksellä sydämen tasolta aaaa. Seuraavaksi muutamia kertoja uloshengityksellä kurkun tasolta uuuu. Yhdistetään kokonaisuudeksi: sydämen tasolta aaaa jatkuu kurkun tason uuuksi. Kun tullaan kurkun tasolle ja ulvotaan uuuu:ta, kallistetaan samalla päätä taaksepäin ja saadaan kurkku suoraksi, jolloin uuuu lähtee paremmin ilmoille. Toistetaan aaaauuuu:ta niin pitkään kuin sielu sietää.

Jaa

Ota yhteyttä

Palvelut