Keräkaali keventää askelta

Kaaliruuat sopivat mainiosti painonhallintaan. Kaalit sisältävät paljon vettä, siksi niistä saa vain vähän energiaa. Ravintoainepitoisuus on silti hyvä, kaaleista kertyy esimerkiksi folaattia, josta suomalaisilla on pulaa. Kannattaa myös muistaa, että kaalikasvien kalsium imeytyy poikkeuksellisen hyvin.

Kaaleista kertyy:

  • C-vitamiinia, beetakaroteenia, folaattia.
  • kalsiumia luuston lujittamiseen
  • kaliumia, joka on hyväksi verenpaineelle
  • bioaktiivisia yhdisteitä, jotka muuttavat syöpää aiheuttavia aineita vaarattomaan muotoon.

Kaikkea kivaa kaalista

Kaaliruuat ovat herkullisia vuoden ympäri. Kesällä nuorta kerä- eli valkokaalia silputaan salaattiin, sillä se on yksi maukkaimpia salaattiaineksia. Syksyllä kaalinlehdistä kiedotaan maistuvia kääryleitä, talvella haudutetaan täyteläistä pataa ja leivotaan ihanaa piirakkaa.

Kaalin C-vitamiini säilyy hyvin, ja varsinkin jos siitä valmistetaan maukasta hapankaalia. Hapankaali sisältää myös hyviä maitohappobakteereita, jotka tasapainottavat paksusuolen mikrobistoa.

Keräkaalista valmistuu maukas aterian lisäke, kun sen silppuaa ja kuullottaa rypsiöljyn ja sipulin kanssa pannulla sekä maustaa ripauksella suolaa ja pippuria. Kaikki kaalit ovat maukkaita ja terveellisiä. Valkokaalin vaihtoehtona maistuvat myös puna- ja kurttukaali.

Kaalisesonki alkaa kesällä kukkakaalilla ja jatkuu kerä- eli valkokaalilla. Syksyllä kannattaa maistaa kyssäkaalia, josta käytetään mehevä varsimukula. Siitä saa mainiota, makeaa raastetta. Parsakaalin on parasta höyrytettynä ja voinokareella maustettuna.

Viimeisenä saadaan korjata lehti- ja ruusukaalit, jotka makeutuvat mukavasti pienestä pakkasen puraisusta.

Hillitse hiilijalanjälkeä

Kaaleilla ja kaikilla avomaalla kasvatetuilla kasviksilla on pieni hiilijalanjälki. Hiilijalanjälki mittaa sitä, kuinka paljon ruuan tuottaminen kuormittaa ympäristöä. Kaalit ovat siis luonnon ystävän ruokaa.

Lue lisää
www.kasvikset.fi

Aineisto on tuotettu MMM:n tuella.


 

Jaa

Ota yhteyttä

Palvelut